BAR Architects
WYSTAWA
BAR Architects
9 września 2008 - 10 padziernika 2008
9 września 2008 - wernisaż połączony z wykładem Klaasa van der Molen
Galeria architektury SARP, Katowice
BAR - ARCHITEKTURA PO HOLENDERSKU
Pytanie ‘Czy współczesna architektura jest bezużyteczna?’ staje się jedynie półretoryczne,
gdy odpowiedzi na nią udzielają Klaas van der Molen i Joost Glissenaar – założyciele BAR
(Bureau voor Architectuur Rotterdam). Mimo że, ku ich rozczarowaniu, pierwszy wspólny nagrodzony
projekt czeka ciągle na realizację, duet podczas tworzenia kolejnych projektów zgłębił cel współczesnej
architektury, a w szczególności relacje między budynkami a ich użytkownikami.
Holenderska architektura zwraca na siebie uwagę od lat 90-tych XX wieku, kiedy to zaczęto łączyć formę
i funkcję. Obecne wymagania rynku sprawiają, że rozwijające się zespoły architektów nie mają racji bytu.
Zespół Klaasa van der Molena i Joosta Glissenaara realizuje się na polu architektury użyteczności publicznej,
gdzie uważają się za konkurencję dla dużych korporacji pod względem ceny i elastyczności.
Zespół BAR kładąc nacisk na funkcje użytkowe przyrównuje się do powojennych holenderskich
znakomitości, takich jak Herman Hertzberger i Aldo van Eyck, którzy zapoczątkowali humanistyczne
podejście do otoczenia budynku. Młody zespól BAR przyciąga uwagę dzięki przekształceniu socjalnej
wrażliwości i bezpardonowych form swoich poprzedników.
Jednym z bardziej znanych projektów duetu jest budynek drukarni Roto Smeets przy starym przemysłowym
kanale, który prezentuje się przechodniom jako długa szklana ściana pomiędzy drewnianymi kolumnami.
Poza ciekawą fasadą, budynek składa się z trzech połączonych prostopadłościanów: od przezroczystego
frontowego biura, poprzez drukarnię w środku, aż do działów pakowania, magazynowania i wysyłki.
Twórcy twierdzą, że budynek ten jest, jak odpakowywanie prezentu, procesem ukazywania nieznanego
wnętrza poprzez efektowną część zewnętrzną.
Kontrast pomiędzy starą skorupą a nowym wnętrzem to kluczowe założenie projektu BAK, współczesnego
centrum sztuki, w Utrechcie. Perforowaną siatkę zawierającą schody zestawiono tutaj za fasadą z 1650
roku. Stworzono tym samym pionowe foyer, podkreślające przejście pomiędzy starym a nowym.
W rzeczywistości jest to jedna ciągła przestrzeń pomiędzy trzema pomieszczeniami: biblioteką recepcją
i miejscem spotkań.
Z pracowni BAR pochodzi również projekt budynku organizacji socjalnej zajmującej się walką z uzależnieniem
od narkotyków. Hostel dla narkomanów, Junky Hotel, mieści się na jednej z najbardziej ekskluzywnych ulic
historycznego centrum Utrechtu. W budynku z 1910 roku projektanci stworzyli przestrzeń życia dla
bezdomnych narkomanów, gdzie jednym z kluczowych elementów projektu są ściany wyłożone laminatem
z trójwymiarowym nadrukiem liści bluszczu, mającym sugerować kontakt z naturą.
Bridgehouse, nazywamy przez projektantów ‘Ozdobą na wodzie’ używany sześciokrotnie w ciągu roku,
przez resztę czasu pełni funkcję stacji transformatorowej. Gdyby nie został zaprojektowany przez duet
BAR, nie stanowiłby idealnego uzupełnienia rzeźby miasta, ale byłby kolejnym nudnym budynkiem
technicznym.
BAR ARCHITECTS
Rok założenia: 1999
Zespół: Joost Glissenaar, Klaas van der Molen
Projekty:
Drukarnia Roto Smeets, Utrecht, 2003
Centrum Sztuki Współczesnej BAK, Utrecht, 2003
Junky Hotel, Utrecht, 2004
Bridgehouse, Middelburg, 2004
Pawilon Krasińskiego, Warszawa, 2006
Wnętrza Holenderskiego Stowarzyszenia Architektów - BNA, Amsterdam, 2007
Budynek policji KLPD, Assen and Maasbracht, 2008
Music House, Utrecht, 2008
Jednostki mieszkaniowe Glauberweg, Amsterdam, 2008
Copyright 2007 - 2009 architeria.eu all rights reserved




